Frikommando

Vi har börjat träna in frikommando. Jag har missat det tidigare men börjat märka att det kan vara användbart. När jag läste om det på nätet så verkar folk ha lite olika uppfattning om vad det innebär. Men för mig innebär det att Taz ska förstå att träningen är slut eller om jag ber honom att sitta så ska han sitta tills han får frikommando (eller ett annat kommando). Att han då får göra lite som han vill, behöver inte vara så uppmärksam på mig hela tiden. Vi använder visserligen "varsågod" tex. när vi går ut genom dörren men jag tycker inte riktigt det är samma sak.

Jag använde för ovanlighetens skull leksak vid träningen i dag och försökte sen få tillbaka leksaken i utbyte mot torkad blodpudding, det gick han inte med på. Jag fick ta fram salami och då gick det bättre. Det är fortfarande lite knepigt att få honom att släppa saker även om det blivit bättre och dessutom blir han så uppjagad och fokuserad på leksaken så jag tycker det är enklare att använda godis helt klart.

I morgon blir det kurs igen. Då ska vi få prova på agility. Kul. Förbudsövningar står på programmet också. Spännande att se hur dom tränar in det. Det är en del ryck i kopplet och skrika åt hunden nere på brukshundsklubben. Många verkar ha stora krav på sina hundar. Själv går jag bara och är glad åt våra små framsteg.

Kommentarer
Postat av: Designa din blogg - För dig som vill ha hjälp med bloggdesignen

Missa inte chansen att få en prenumeration på en tidning av eget val upp till ett värde av 300:-.

Kika in på min blogg och läs mer.

http://www.designadinblogg.se/1207754646_vlj_en_tidning_och_f_.html

2008-04-10 @ 00:14:50
URL: http://www.designadinblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0