Skvallerträning

Jag försökte hitta någon bra sida där det står vad skvallerträning är men hittade ingen bra. I stort går det iallafall ut på att hunden ska ta kontakt med en när det kommer tex. en hare, en hund eller folk. Man tränar in det genom att klicka och ge godis när det dyker upp tex. en hare.

Jag har tränat så på harar, rådjur och katter fast utan klicker, bara godis och det blev snabbt resultat. Han tar ibland kontakt med mig, ibland inte men han stannar kvar vid min sida och det gjorde han inte tidigare. Jag har tränat lite med klicker vid hundmöten också men det har bara blivit lite då och då. Vid hundmöten har vi på sista tiden kört två varianter. Antingen att Taz får stå och leta godis i gräset medans den andra hunden passerar och det är en metod som fungerar väldigt bra men Taz blir så inne i sitt godisletande att han knappt märker att det går förbi en hund och då blir det inte så mycket träning. Det kräver dessutom att man står still och jag vill kunna gå förbi en annan hund också. Ibland går vi förbi och jag försöker ha kontakt med Taz, gör han utfall så fortsätter jag bara gå. Vissa dagar går det jättebra, andra dagar skäller han som en tok på alla. Men i det stora hela så har det blivit lite bättre.

Men i dag har vi börjat skvallerträna på hundar och jag ska försöka köra hårt med det nu. Klick för varenda hund han tittar på. Klick även för harar, rådjur och katter. Jag har funderar på att klicka för människor också. Det är väldigt bra om man har hunden lös då behöver man inte hålla lika mycket koll och kalla in hunden när det kommer människor eller hundar utan då håller hunden koll och kommer till en. Är tanken med det hela iallafall ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0