Kurs

Det blev tyvärr ingen agility för hindrena var upptagna. Först fick vi gå mellan skålar med köttbullar. Taz var inte riktigt kontaktbar så det gick väl inge vidare, han fick inte tag på någon köttbulle men det var på grund av kopplet inte på grund av mitt "nej".

Vi tränade lite sitt-stanna kvar och inkallning. Sen la dom ut massa leksaker i en stor ruta som hundarna fick söka efter. Taz fick tag på en pipleksak och blev väldigt lycklig. Jag var tvungen att ta den efter en stund för det gick inte att  ha det där ljudet hela tiden, efter det så gjorde han inget annat än stirra på leksaken. Det är som hela världen försvinner och det finns bara pipleksak i huvudet på honom.

Han skällde när någon annan hund skällde och han skällde om någon kom för nära men det var iallafall inte värre än förra gången.

På förra kursen vi gick så gick dom igenom en sak i taget, sedan tränade alla på det samtidigt och instruktören gick runt och tittade. Det tyckte jag var bra för då hade man något att göra nästan hela tiden. Här är det nu ganska många hundar och det är bara en i taget som gör något så det blir mycket dötid då det inte händer något. Jag är verkligen ingen hundexpert men jag blir lite förvånad över hur vissa är mot sina hundar. På kursen har vi en äldre dam med en schäfer, den är för stark för henne och hon pratar i långa meningar till hunden och bankar den på baken när den ska sitta. Den galna dobermannen har stryphalsband som ibland dras åt så det låter som hunden ska kräkas. Själv är jag mesmatte med fickorna fulla av godis :)

Nästa vecka är det ingen kurs men veckan efter det blir det ut i skogen och hitta på saker. Det blir nog kul.

Kommentarer
Postat av: Emma

Mycket bättre med godis/leksak! På alla kurser ajg har gått på har det inte varit tillåtet med stryphalsband. Är ju meningen att man ska jobba med rösten o kroppsspråk på ett bra sätt för att få hunden intresserad ...

2008-04-11 @ 21:09:23
Postat av: Sara

Emma: Tycker också godis/leksak är bättre och roligare att använda. På det här stället så var det en som till och med blev rekommenderad stryphalsband. Jag har aldrig använt sånt halsband så jag vill inte direkt uttala mig men tycker iallafall det ser hemskt ut när man rycker så kraftigt. Vad har du för hund?

2008-04-11 @ 23:20:30
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0