Omplaceringshundar

Jag tycker organisationen jag köpt Taz ifrån är ganska likgiltiga. Jag mailar ibland och berättar lite om hur det går och skickar foton. Det står i kontraktet att dom vill att man hör av sig minst en gång om året. Jag får aldrig ens någon bekräftelse på att mailen kommer fram. Dom är självklart inte tvugna att engagera sig i oss längre men det skulle vara uppskattat. Precis som om jag hade köpt en valp så hade jag önskat att man hade kunnat vända sig till uppfödaren eller om jag själv skulle sälja en hund så skulle jag bli mycket glad att höra hur det går.

I dag såg jag att dom faktiskt lagt ut mail och foto under fliken "hundar i nya hem". Men då har dom tagit bort delar av mailet. Det står att vi har haft en del problem men att det är bättre nu och det stämmer ju. Men så skrev jag lite om hundmöten, stress och kloklippning och det är borttaget. Jag tycker det är lite fult av dom. Andra mail som kommer in handlar också bara om hur fantastiska hundarna är och det är dom säkert men dom kanske också har en del problem som ägarna skrivit om men som tagits bort. Jag tror dom allra flesta nångång har haft något "problem" med sin hund, som att hunden drar i kopplet, skäller när den är ensam, hunden vill inte lyssna osv. Man kan få problem med en utländsk omplaceringshund, en svensk omplaceringshund eller en valp. Med problem menar jag saker som upplevs som problem av ägaren och som man kanske måste lägga ner mycket tid på att få ordning på. Det svåra med en omplaceringshund är ju att dom är svårare att forma än vad en valp är. Har dom då fått bete sig på ett visst sätt i kanske flera år så krävs det en hel del för att ändra på beteendet. Jag tycker den här organisationen skulle vara tydligare med att berätta att det kan bli problem och kanske stötta och hjälpa dom som behöver hjälp med sin hund.

Jag upptäckte hittehund.se och är ofta inne och läser på deras sida. Jag är imponerad över det jobb dom gör. Dom omplacerar svenska hundar. Det är inte många hundar dom omplacerar men dom har hundarna i fosterhem, tar reda på exakt hur hundarna är, jobbar med dom och sen är mycket noga med vilka dom omplacerar hundarna till. Dom följer upp hur det går under hela hundens liv, dom erbjuder vissa gratis träning med instruktör. Dom ser till så att dom här hundarna hamnar i ett bra hem där dom med största sannolikhet får stanna hela livet, dom informerar dom nya ägarna precis hur hunden är, både bra och sämre sidor. Det är precis så jag tycker det ska gå till.

Om det skulle gå till så med dom irländska hundarna från den här organisationen så skulle dom inte kunna ta hit så många hundar vilket skulle resultera i att fler hundar på Irland måste avlivas. Vilket självklart inte är något positivt men jag skulle tycka det vore en bättre lösning att verkligen lägga ner tid på varje hund och se till att varje omplacering blir bra istället för att ta hit en massa hundar som man inte vet något om, skicka ut dom till nya hem som man inte heller vet något om och inte ta reda på hur det går för dom här hundarna. Det är verkligen att chansa.

En annan sak jag reagerade på är att i mina papper står det att Taz är född 2002 och är kastrerad. Nu står det på deras hemsida att han är född 2003 och inte är kastrerad. Är det så att dom inte kommer ihåg så dom chansade nu på årtal och kastrering? Eller chansade dom förra gången också? Det ger dåligt intryck när dom inte verkar ha någon koll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0