Kurs igen

Den här gången stod det att vi skulle hålla på med olika nosaktiviteter. Hundarna fick nosa efter köttbullar, det var allt. Lektionen var inte alls planerad så dom stod och funderade på vad dom skulle hitta på (känns lite oproffsigt faktiskt). Men sedan blev det lydnad resten av tiden. Inkallning med störning, platsliggning, budföring, hopp över hindret, slalom mellan hundarna, förbudsövning.

En höglöpande tik med i gruppen och resten hanar. Taz brydde sig inte. Resten av hundarna klarade det bra också. Taz gnällde hela tiden, drog i kopplet och var svår att få kontakt med. Så har det varit hela tiden och det har inte blivit mycket bättre. Jag hade svårt att få honom att gå fot. Inkallningarna fungerade sådär, han kom till mig direkt men så hann jag inte koppla honom så han stack iväg när han hade fått godis. Platsliggningen gick ganska bra, lite svårt att sitta eller ligga kvar men han stannade kvar på platsen iallafall. Budföring är en ny grej som han inte riktigt hajjat än men han verkar gilla det. Hopp över hindret är inga större problem, lite mycket nosa först bara. Slalom mellan hundarna gick bra bortsett från att han drog i kopplet. Förbudsövningen att kunna passera köttbullar gick inte så bra eftersom jag inte fick så bra kontakt med Taz och jag är inte den som så gärna vrålar "nej" när det är massa människor runt omkring.

Han har skällt mindre och mindre för varje gång vilket verkligen är postitivt. Tyvärr tycker jag att han är lika stressad/uppjagad nu som han var från början. När vi är själva så är han så uppmärksam och lugn och på kursen är han helt tvärtom. Som jag skrivit förut så gick det bättre på förra kursen då alla hade ett eget litet område att träna på. Här tränar en i taget och resten tittar på. Det blir så mycket tid att bara stå och titta och det känns som Taz bara står och samlar massa energi under tiden. Den största anledningen till att jag valde att gå kursen var för att han bara skulle få vänja sig vid att vara i närheten av andra hundar. Där har det ju blivit framsteg. Sen hade jag önskat att han hade kunnat fokusera mer på mig men den här kursen var kanske lite för svår. Jag tror vi ska gå ner själva till klubben och träna. Att dofterna i gräsmattan och hundar och folk på avstånd är tillräckligt med störning just nu.

Jag tycker kursen är lite väl tävlingsinriktad för att vara en vardagslydnadskurs. Jag som aldrig ska tävla med Taz anpassar lydnaden lite efter vad som passar oss. Han kan ibland gå på höger sida om mig för jag tycker det är praktiskt vid tex. hundmöten, han behöver inte sätta sig på min vänstra sida vid en inkallning huvudsaken är att han kommer och jag struntar faktiskt i hur han hoppar över hindret sålänge han tycker det är kul att göra det. Men på den här kursen är det väldigt noga och när jag en gång hade Taz på min högra sida när han hoppade över hindret så fick jag minsann veta att så får man inte göra!

Om två veckor är det dags för allmänlydnadspasset. Man ska ju inte vara pessimist men jag gissar att det faktiskt inte kommer gå så bra. Men jag struntar i det och ser det som en tillfälle att träna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0