Näst sista gången på kursen

Vi gjorde en del av allmänlydnadspasset i dag. Först ett personspår där vi blev väl godkända. Taz har aldrig gått ett personspår förut (vad jag vet), bara godisspår. Han var verkligen taggad. Virrade runt lite i början men sen var det fullt ös mot mål där det låg en tennisboll. Jättekul att se, så häftigt att dom direkt förstår vad dom ska göra.

Sen var det att kunna sitta i en bil utan att skälla när det går förbi människor och hundar och det gick faktiskt bra. Jag vet inte riktigt hur han betedde sig för jag fick gömma mig men han var tyst iallafall.

Efter det tränade vi hundmöten och det gick också bra. Han drog en del i kopplet men inget skällande iallafall.
Sen fick vi göra lite vad vi ville. Taz och jag tränade på sitt-stanna kvar och det gick bra. Sen försökte jag få Taz att göra något trick för det ska vi kunna visa upp nästa gång men det gick inte, han hade fokus någon helt annanstans.

Det som är kvar att göra på allmänlydnaspasset nästa vecka är:
* Kvarsittande med störning - Han är duktig på det men vet inte om vi klarar det med störning
* Gå fint vid sidan - Jättesvårt att få honom att gå fint nere på brukshundklubben
* Hantering och visitation av föraren och annan person - Går nog bra, han är väldigt förtjust i instruktörerna
* Inkallning utan störning - Han har alltid varit duktig på inkallning förut dom senaste gångerna då har det varit sisådär
*. Inkallning med störning - Tror det kan gå bra.
* Stoppkommando - Har vi aldrig tränat och inte gått igenom på kursen så det kan vi helt enkelt inte
*
Passivitet - Det är en av dom saker vi är sämst på
* Valfritt moment - Det ska vara något tricks och jag tänkte välja "snurra runt". Det är det tricks han kan bäst men eftersom det inte gick i dag så är det väl tveksamt om det fungerar nästa vecka.

Ganska skönt att kursen tar slut, jag tycker inte den varit så jättebra. Instruktörerna äter och pratar i mobiltelefon. Lektionerna är inte planerade. Vi får veta vad vad vi ska göra men ingen feedback om man gör det bra eller om man hade kunnat göra på något annat sätt. På tisdagar har dom öppen träning på brukshundklubben så tänkte gå dit då. Det är två stycken som är med och hjälper till men alla tränar det dom vill träna på. Så då kan man bestämma mer själv hur man vill träna och vad man vill träna på men ändå få störningen av folk och hundar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0